Project omschrijving
Opdrachtgever: Gemeente Delft
Locatie: Sint Sebastiaansbrug te Delft
De vervanging van de Sebastiaanbrug heeft een lange voorbereidingsgeschiedenis gehad. Na de aanbesteding in de zomer van 2018 is de brug op 14 februari 2019 dichtgegaan voor verkeer. De Sebastiaansbrug vormt de schakel tussen de historische binnenstad van Delft en de TU-wijk. De nieuwe brug zorgt voor een veilige en vlotte verbinding tussen het centrum en de TU-wijk.
Nieuwe brug
De huidige brug is in slechte staat en vertoont scheuren. De brug is daardoor ook niet geschikt voor de aanleg van de trambaan voor Tramlijn 19, die naar TU Delft Campus gaat rijden. De nieuwe brug wordt een basculebrug op dezelfde locatie als de huidige brug, passend binnen het bestemmingsplan. De brug krijgt net als de oude brug een doorvaarthoogte van 4,5 meter.
Het gemotoriseerd verkeer beschikt op de nieuwe brug over twee keer één rijstrook. Voor het openbaar vervoer zijn twee rijstroken beschikbaar voor tram en bus, in de zijligging aan de oostzijde van de brug. Aan beide zijden komen vrijliggende voet- en fietspaden. De nieuwe brug krijgt geluidarm asfalt. De aanbruggen worden voorzien van een paalmatras met geïmmobiliseerde afvalverbrandingsassen als vulling. Daarnaast worden de palen onder dit paalmatras voor het grootste deel gedrukt.
Omgevingsmanagement
Corovum bekleedt over dit gigantische project de rol van omgevingsmanager. Vooraf goed nadenken over de omleidroutes voor alle verkeer en bijbehorende verkeersmaatregelen. Zorgen voor de communicatie en afstemming met omwonenden. De definitie die het beste de kern van deze mooie opgave benadert, is deze: De omgevingsmanager brengt de belangen van de uitvoerende partijen (gemeente Delft, provincie Zuid-Holland en metropool organisatie Rotterdam-Den Haag) en die van de omgevingspartijen (m.n. omwonenden) in kaart. De omgevingsmanager probeert door te luisteren en rekening te houden met ieders wensen en belangen, creatieve oplossingen en consensus te bereiken. Idealiter streeft hij naar een situatie waarbij alle partijen voordeel hebben bij de gekozen oplossing. Voorbeelden uit dit project zijn een fietspad over de rand van een begraafplaats, het (trillingsvrij en geluidsarm) drukken van palen en actief in gesprek blijven met de omgeving.
3 november 2019: Na een lange vaartocht vanuit Friesland zijn de nieuwe brugdelen van de Sint Sebastiaansbrug in Delft gearriveerd. Met behulp van grote kranen werden de 400 ton wegende brugdelen gisteren op hun plaats gehesen. Lees hier het artikel in het AD